Tombowpennorna!

Jag har testat det mesta i min jakt på en lätt färgläggningsteknik med bra resultat. Akvareller och distresser är det som jag hittills tyckt fungerat bäst, trots att jag har ett helt gäng promarkers liggande i lådan också. Promarkerna är ju otroligt bra om man vill göra något snabbt.  Sen kom Tombowpennorna och de är fantastiskt roliga att arbeta med. De kombinerar promarkerpennornas snabbhet med ett mjukare och resultat - mer likt det man får när man jobbar med distresser exempelvis. Tombowpennorna är vattenlösliga tuschpennor. För ett bra resultat behöver du alltså använda en stämpeldyna som INTE är vattenlöslig. Pennorna har två spetsar, en hård tunn spets och en penselspets. De kan användas som rena tuschpennor, och de flyter in i varandra vilket gör att man kan blanda olika nyanser med varandra - även utan vatten. Men bäst resultat får man (enligt mig) när man också jobbar med vatten.

Måla på färg där du vill ha motivet mörkast och måla sedan med pensel doppad i vatten och dra ut färgen på motivet.


Det finns flera möjliga hudfärger. Den som används här är 912.

Variationerna är oändliga, det räcker ofta att använda en färg till ett motiv eftersom man späder ut färgen med vatten.



Men man kan också blanda färger med varandra för att få fler nyanser och färgskiftningar. I byxorna på hÄngeln nedan har jag använt en ljusare blå 452 och gjort precis som ovan, och avslutningsvis lagt in en mörkare blå 443 där jag vill ha en kraftigare skuggning. Likadant har jag gjort med den gröna tröjan, där har jag använt ljusare grön 140 och en mörkare 195.


Det går snabbt och det är enkelt att få ett bra resultat. Färgen går att blöta upp och bearbeta om och om igen, det som sätter stopp är kvaliteten på pappret. Bäst resultat får du på ett bra akvarellpapper.  

Ett exempel till:


Ett bra startkit får man med förslagsvis:
Hud: 912
Blå: 452 (bas i byxor och klänning på hÄnglarna ovan)
Brun: 879 (MÖRK, skorna ovan är målad med den)
och/eller (beroende på brun smak :)
Brun: 977 (ljusare, använd till håret på både pojken och flickan, och är färgprovet jämter ugglan ovan)
Grön: 195 (den mörkare i tröjan på pojken, köp hellre en mörk nyans till att börja med eftersom du lätt får den ljusare mha vatten)
Röd: 847 (går liiite mot cerist, använd på flickans kofta och kjol ovan)
Gul: 985 (är relativt mörkt gul, mot orange, men går att göra ljusare med hjälp av vatten. Använd i håren på hÄnglarna som ljus bas)

Sen finns det typ hur många fler färger som helst...

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback